Zarządzenie Nr 4/2011
ZARZĄDZENIE NR 4/2011
Dyrektora Szkoły Podstawowej w Złotorii
z dnia 21.01.2011 r.
w sprawie ustalenia szczegółowych zasad, częstotliwości i czasu trwania szkoleń okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej dla pracowników Szkoły Podstawowej w Złotorii
na podstawie art. 2373 §2 Kodeksu pracy - ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (t.j. Dz. U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94 ze zm.) w związku z §15 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 r., Nr 180, poz. 1860 ze zm.) zarządza się, co następuje:
§1. Ustala się częstotliwość przeprowadzania szkoleń okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej dla pracowników Szkoły Podstawowej w Złotorii zgodnie z harmonogramem, stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia. Uwzględnia się przy tym rodzaj i warunki wykonywanych prac na danym stanowisku – załącznik Nr 2 do zarządzenia.
§2. Szkolenia przeprowadza się zgodnie z obowiązującymi przepisami i w oparciu o obowiązujące programy – załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.
§3. Odpis zaświadczenia o ukończeniu szkolenia należy wpiąć do akt osobowych pracownika.
§4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
……….………………………..……….………………. podpis pracodawcy
Uzgodniono:
z przedstawicielem zakładowych
organizacji związkowych:
…………………………………..………………………….
z przedstawicielem załogi:
………………………………...………………..…………..
Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 4/2011
HARMONOGRAM SZKOLENIA PRACOWNIKÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZŁOTORII
Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY ORAZ OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ
Lp. |
Rodzaj szkolenia |
Program |
Uczestnicy |
Liczba godzin szkolenia |
Terminy szkolenia |
Podmiot przeprowadzający szkolenie |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
Instruktaż ogólny |
1 |
Wszystkie osoby rozpoczynające pracę w zakładzie (nowo zatrudnieni pracownicy, studenci odbywający praktyki studenckie oraz uczniowie szkół zawodowych zatrudnieni w celu praktycznej nauki zawodu |
3 |
Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy przez pracownika w zakładzie |
Służba BHP w zakładzie lub pracodawca, który sam wykonuje zadania służby bhp bądź pracownik wyznaczony przez pracodawcę, posiadające odpowiednie uprawnienia |
2 |
Instruktaż stanowiskowy |
2
3 |
- zatrudnieni na stanowiskach robotniczych, na których występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych; nowo zatrudnieni, zmieniający stanowisko pracy; wykonujący prace w przypadku zmiany warunków techniczno – organizacyjnych; studenci odbywający praktyki studenckie; uczniowie odbywający praktyczną naukę zawodu, wprowadzania do stosowania substancji o działaniu szkodliwym dla zdrowia albo niebezpiecznym. - pracownicy na stanowiskach admin.-biurow. narażonych na działanie czynników uciążliwych |
8
2 |
Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy przez pracownika na określonym stanowisku |
Osoba kierująca pracownikami (bezpośredni przełożony) lub pracodawca (posiadający ukończony kurs BHP oraz kurs z metodyki prowadzenia instruktażu) |
3 |
Szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych |
4 |
Osoby zatrudnione na stanowiskach robotniczych |
8 |
W okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy, kolejne raz na 3 lata |
Specjalistyczna firma szkoleniowa |
4 |
Szkolenie okresowe dla pracowników administracyjno – biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych |
5 |
Pracownicy administracyjno – biurowi, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (dla pracowników szkół i innych placówek oświatowych) |
8 |
W okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy, kolejne raz na 5 lat |
Specjalistyczna firma szkoleniowa |
5 |
Szkolenie okresowe pracodawców |
6 |
Pracodawcy, w tym osoby kierujące przedsiębiorstwami państwowymi, spółkami, zakładami prywatnymi, urzędami, spółdzielniami |
16 |
W okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy, kolejne raz na 5 lat |
Specjalistyczna firma szkoleniowa |
Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 4/2011
Klasyfikacja stanowisk pracy (zgodnie z rodzajem i warunkami wykonywanych prac) przewidzianych do odbycia szkolenia okresowego z zakresu bhp i ochrony przeciwpożarowej
Lp. |
Rodzaj grupy szkoleniowej |
Stanowisko lub rodzaj wykonywanej pracy |
1. |
Pracodawcy |
dyrektor, wicedyrektor |
2. |
Pracownicy administracyjno – biurowi narażeni na działanie czynników uciążliwych |
nauczyciele (wszystkich przedmiotów przewidzianych w organizacji pracy szkoły) |
3. |
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych |
sprzątaczka, woźna, konserwator |
Załącznik nr 3 do Zarządzenia Nr 4/2011
Ramowe programy szkoleń:
- Instruktaż ogólny
- Instruktaż stanowiskowy dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych (sprzątaczka, woźna, konserwator)
- Instruktaż stanowiskowy dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno – biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych (nauczyciele)
- Szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
- Szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych
- Szkolenie okresowe pracodawcy i osób kierujących pracownikami
1. Ramowy program instruktażu ogólnego
Lp. |
Temat szkolenia |
Liczba godzin*) |
1 |
Istota bezpieczeństwa i higieny pracy |
0,10 |
2 |
Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracodawcy, pracowników oraz kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych zakładu pracy i organizacji społecznych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy |
0,10
|
3 |
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy |
0,40 |
4 |
Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy |
0,25 |
5 |
Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie pracy i podstawowe środki zapobiegawcze oraz ryzyko zawodowe w związku z wykonywaną pracą (zapoznanie z oceną ryzyka zawodowego) |
0,25 |
6 |
Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym |
0,40 |
7 |
Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej w odniesieniu do stanowiska pracy instruowanego |
0,30 |
8 |
Porządek i czystość w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika – ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika |
0,10 |
9 |
Profilaktyczna opieka lekarska – zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego |
0,10 |
10 |
Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej w zakładzie pracy oraz postępowania w razie pożaru |
0,20 |
11 |
Postępowanie w razie wypadku, w tym organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy |
0,80 |
|
Razem: |
3 |
*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.
2. Ramowy program instruktażu stanowiskowego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
Lp. |
Temat szkolenia |
Liczba godzin |
1.
|
Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności: a) omówienie warunków pracy z uwzględnieniem: – elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika (np. oświetlenie ogólne, ogrzewanie, wentylacja, urządzenia techniczne, urządzenia ochronne, itp.), – elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy (np. pozycja przy pracy, oświetlenie miejscowe, wentylacja miejscowa, urządzenia zabezpieczające, ostrzegawcze i sygnalizacyjne, narzędzia, surowce i produkty, itp.), – przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy, b) omówienie czynników środowiska pracy występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy oraz zagrożeń, jakie mogą stwarzać te czynniki, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami, a także zasad postępowania w razie wypadku lub awarii, c) przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania |
2,0
|
2. |
Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne |
0,5
|
3. |
Próbne wykonanie zadania przez pracownika pod kontrolą instruktora |
0,5 |
4. |
Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora |
4,0 |
5. |
Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika |
1,0 |
Razem: |
8,0 |
3. Ramowy program instruktażu stanowiskowego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych
Lp. |
Temat szkolenia |
Liczba godzin*) |
1.
|
Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności: a) omówienie warunków pracy z uwzględnieniem: – elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika (np. oświetlenie ogólne, ogrzewanie, wentylacja, urządzenia techniczne, urządzenia ochronne, itp.), – elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy (np. pozycja przy pracy, oświetlenie miejscowe, wentylacja miejscowa, urządzenia zabezpieczające, ostrzegawcze i sygnalizacyjne, narzędzia, surowce i produkty, itp.), – przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy, b) omówienie czynników środowiska pracy występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy oraz zagrożeń, jakie mogą stwarzać te czynniki, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami, a także zasad postępowania w razie wypadku lub awarii, c) przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania |
2,0
|
2. |
Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne |
-
|
3. |
Próbne wykonanie zadania przez pracownika pod kontrolą instruktora |
- |
4. |
Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora |
- |
5. |
Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika |
- |
Razem: |
2,0 |
*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.
4. Ramowy program szkolenia okresowego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
Lp. |
Temat szkolenia |
Liczba godzin*) |
1 |
Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem przepisów związanych z wykonywaną pracą. |
1,0 |
2 |
Zagrożenia czynnikami występującymi w procesach pracy oraz zasady i metody likwidacji lub ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników – z uwzględnieniem zmian w technologii, organizacji pracy i stanowisk pracy, stosowania środków ochrony zbiorowej i indywidualnej, wprowadzenia nowych urządzeń, sprzętu i narzędzi pracy. |
3,0 |
3 |
Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. |
2,0 |
4 |
Okoliczności i przyczyny charakterystycznych dla wykonywanej pracy wypadków przy pracy oraz związana z nimi profilaktyka. |
2,0 |
RAZEM: |
8,0 |
*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.
5. Ramowy program szkolenia okresowego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych
Lp. |
Temat szkolenia |
Liczba godzin*) |
|
1 |
Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem: a) praw i obowiązków pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp, b) ochrony pracy kobiet i młodocianych, c) wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz świadczeń z nimi związanych, d) profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników. |
2,0 |
|
2 |
Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników. |
2,0 |
|
3 |
Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe i inne urządzenia biurowe. |
2,0 |
|
4 |
Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. |
2,0 |
|
|
Razem: |
8,0 |
|
*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.
6. Ramowy program szkolenia okresowego pracodawcy i osób kierujących pracownikami
Lp. |
Temat szkolenia |
Liczba godzin*) |
1 |
Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z omówieniem źródeł prawa międzynarodowego (dyrektyw WE, konwencji MOP): a) aktualne przepisy (z uwzględnieniem zmian), w tym dotyczące: – obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp, – ochrony pracy kobiet i młodocianych, – profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, – szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, – organizacji nadzoru i kontroli warunków pracy, b) problemy związane z interpretacją niektórych przepisów. |
3,0 |
2 |
Identyfikacja, analiza i ocena zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami. |
3,0 |
3 |
Organizacja i metody kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe; zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy. |
3,0 |
4 |
Analiza okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz związana z nimi profilaktyka; omówienie przyczyn charakterystycznych wypadków przy pracy, ze szczególnym uwzględnieniem wypadków powstałych na skutek niewłaściwej organizacji pracy, oraz związanej z nimi profilaktyki. |
2,0 |
5 |
Organizacja i metodyka szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
|
2,0 |
6 |
Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. |
1,0 |
7 |
Skutki ekonomiczne niewłaściwych warunków pracy (np. świadczenia z tytułu warunków pracy, składka na ubezpieczenia społeczne pracowników). |
1,0 |
8 |
Problemy ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska naturalnego. |
1,0 |
|
Razem: |
16,0 |
*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.
Metryka strony